Angst

Angst kan je leven overheersen.

Van angst om met mensen in contact te zijn (sociale fobie) tot angst om auto te rijden.
Angst om over te geven (emetofobie) of bij mensen in de buurt te zijn die ziek zijn. Angst om naar buiten te gaan, zoals pleinvrees (agorafobie). Angst voor spinnen, spinvrees (arachnofobie). Angst om in kleine ruimtes te zijn zoals liften (claustrofobie). Angst om op grote hoogtes te zijn (hoogtevrees). Angst om vies te worden of in een vieze omgeving te zijn (smetvrees). Angst om te spreken in het openbaar. Er zijn heel veel verschillende soorten angst die je hele leven kunnen beheersen.

Het gevoel van angst kan je hele lijf overnemen. 

Met je hoofd kan je heel goed bedenken dat je angst misschien irreëel is, maar je lijf vertelt je heel wat anders.
Je hebt zweethanden, je krijgt hartkloppingen en je begint te trillen. Het kan ook zijn dat je situaties begint te vermijden. 

angst

Het ervaren van angst is ontzettend confronterend.
Je lijf neemt over terwijl je met je hoofd probeert te controleren.

Soms ontstaan er dan ook dwanghandelingen. Drie x de deur openen en weer dicht doen. Op de stoep twee tegels overslaan. Je kan ook helemaal verlammen van angst, het lukt je niet meer om een woord over je lippen te krijgen als je op dat podium staat. 
Er zijn allerlei verschillende reacties op angst.

Soms zijn we niet bewust van hoe de angst overheerst totdat je een punt bereikt waar je het niet langer kan negeren.
Je wil immers geen situaties vermijden. Je wil geen dwang handelingen uitvoeren om de situatie te kunnen blijven beheersen.

Als je de situatie niet kan veranderen, betekent dit dat jezelf moet veranderen.

 

Weer leren hoe je geest en lichaam kan laten samen werken

Eigenlijk werkt je lijf perfect.
Die weet namelijk precies wat hij moet doen om de balans te bewaren tussen de psyche,
wat je geest allemaal bedenkt, en het fysieke. Wat het lichaam allemaal moet uitvoeren.

Want het lichaam voert uit wat het hoofd bedacht heeft. En dat hoofd heeft op dit moment bedacht dat er gevaar is, en dat je moet opletten. En je lijf reageert daar perfect op; door te gaan trillen, zweten en je eigenlijk in staat van paraatheid te brengen om een hele snelle sprint te trekken. Of dat hoofd nu wel of niet gelijk heeft, het lijf is er klaar voor!

Eigenlijk kan je wel zeggen dat je een meester bent geworden in het herkennen van de signalen van onveiligheid. En misschien is het wel zo dat je er een beetje TE goed in bent geworden. De therapie is gericht op het anders gaan interpreteren van deze signalen, nieuwe routes te leren en zelf controle te krijgen over het lichaam. Veiligheid creëren in elke situatie. Zodat geest en lichaam weer gaan samen werken in plaats van tegenwerken.

Wat mag je verwachten?

In de intake bespreken we je vraagstuk. We onderzoeken wat je doelen zijn. Het is mijn intentie om je zo op weg te helpen dat je weer verder kan. Jou bewust te maken van je ‘blinde vlek’ en je te bewegen. Ik ga een traject met je aan om de verandering teweegbrengen. Hoeveel sessies je nodig hebt ligt sterk aan wat we tegenkomen en welke ‘lagen’ we tegen komen. Sessies duren ongeveer 1 tot 2 uur. 

Als je gedurende het traject méér ondersteuning nodig hebt ontvang je een gepersonaliseerde hypnose op mp3 om thuis af te luisteren. Ook kan je huiswerk meekrijgen. Er zijn verschillende methodes om anders met angst om te leren gaan. Je hebt een enorme gereedschapskist waar we verschillende technieken en methodes in gaan stoppen. We onderzoeken wat werkt (en wat niet) en zorgen ervoor dat je gereedschapskist vol komt zodat je zelf kan kiezen wat nodig is in welke situatie.

 

Wat zeggen anderen?

José M., 57 jaar

“Ik ging als een bibberende angsthaas naar binnen en ben als een zelfverzekerde vrouw weer naar buiten gegaan. Claire stelt je meteen op je gemak. Ik zal haar bij iedereen aanraden.”

Tarieven en praktische zaken

  • Een intake kost € 150,00.
  • Een sessie van 1 uur kost € 75,00, gemiddeld duurt 1 sessie 90 minuten, dus € 112,50.
  • Je kan voor een vergoeding voor de zorgverzekering in aanmerking komen.
  • Zorg ervoor dat je na de sessie niks hebt gepland, de sessies kunnen intensief zijn.
  • Drink genoeg water na een sessie. 
  • Je zorgt er voor dat je ‘schoon’ een sessie binnen komt ; er zit geen alcohol of drugs in je lijf.
 
 

Let op: tarieven worden per 01/01/2021 aangepast: Intake: € 160 / Therapie: € 80 / Maagband € 850